Духовна брань за душу

II
Духовна
брань
за душу

1
Покаяння і
Святе Причастя

Православна віра і Святе Євангеліє пропонують
нам Господній шлях зцілення душі і тіла через
сердечне каяття внаслідок усвідомлення своєї
гріховності, і сповідання гріхів перед Богом. Покаяння
перед Богом з відкритою душею і щирим серцем очищує
душу і лікує тіло.
Нижче викладені кроки, які необхідно зробити, го-
туючись до Сповіді і Святого Причастя Тіла і Крови
Господніх:
1. Усвідомлюємо свою гріховність і відповідальність за
кожний скоєний гріх від 7 років до сьогоднішнього
дня. Дуже допомагає книга “Митарства Блаженної
Феодори Царьгородської” (стор.125), дивись також
перелік основних гріхів проти Десяти Заповідей, що
були дані Богом пророку Мойсею (стор.142-144),
2. Замовляємо Сорок літургій за здоров’я своє і своїх
рідних у трьох і більше православних монастирях,
а також Сорок літургій за спокій душ спочилих
родичів.
3. Складаємо родове дерево своє і дружини (чоловіка),
де відмічаємо:
3.1. Роки життя.
3.2. Смерть від старості, від хвороб, скільки років
хворів, чи насильственна смерть.
-111-3.3. Чи є самовбивці.
3.4. Чи були і є колдуни, маги, екстрасенси,
цілителі, ворожки, відьми і т.д.
3.5. Чи були і є монахи, священники, миряни, які
несуть послух у Церкві.
3.6. Ким працювали і чи не була пов’язана їхня ро-
бота з духовним чи фізичним насильством над
людьми.
3.7. Може хто з рідних, вільно чи не вільно, кого
вбив, був насильником, виготовляв на продаж
самогон, продавав горілку, тютюн, наркотики,
якщо сидів у тюрмі, то за що.
3.8. Брав участь у будь-якій війні (в яких військах
служив і в якому званні), розкуркулював, руй-
нував церкви, монастирі, спалював чи ламав
ікони, топтав їх ногами, проклинав когось з
рідних чи чужих.
3.9. Відрікався від Бога, просив у сатани, чи іншої
нечистої сили допомоги у вирішенні будь-яких
питань, жартома чи серйозно, і давав їм якісь
обіцянки.
3.10. Робив подумки, чи насправді спроби покінчити
життя самогубством.
3.11. Руйнував могили, викопував мерців, ходив на
кладовища, перехрестя доріг для виконання
будь-яких магічних дій з водою та іншими
предметами та речовинами, щоб зцілитися,
збагатитися, бути щасливим за рахунок
інших людей.
3.12. Викликав хоч раз з цікавості, чи усвідомлено
дорослим або дитиною душі померлих родичів,
чи будь-яких інших духів самостійно чи вико-
нуючи доручення ворожки, цілительки, колду-
на, мага і т.д., чи ще робив таке, що шкодило
-112-фізичному чи духовному здоров’ю людей.
3.13. Відомі випадки подружніх зрад, залишення
своїх сімей, неопікування своїми дітьми чи
дітьми від попередніх шлюбів, не опікування
своїми батьками.
3.14. Чи були і є одержимі бісами, каліки від нещас-
ного випадку, від народження.
4. Готуємось до Святої Сповіді і Причастя тіла і Крови
Господньої, додержуючись всіх Церковних Правил
і Канонів (стор.139-350).
5. Починаємо кожен день читати з відкритим серцем
і душею Євангеліє перед іконами Спасителя і Божої
Матері, запалюючи церковні свічки.
6. Хрестимо дітей, вінчаємось, освячуємо житло і,
по можливості, місце роботи. Якщо хто з хреще-
них рідних вже помер і поховали без священи-
ка, то запрошуємо на кладовище батюшку, де все
звершується по православному обряду.
7. В подальшому — ходимо до Храму Божого не рідше
одного разу на місяць до Сповіді і Причастя. Хворим
краще робити це частіше.
-113-2

Ознаки присутності
лукавих сил
Бувають випадки, коли людина допускає вільно чи
невільно наближення до себе лукавих сил.
Ось деякі ознаки їх близької присутності біля
людини:
1. Страх і безпідставне небажання увійти на територію
Храму і до самого Храму Божого.
2. Гостре бажання залишити Храм під час Служби Божої.
3. Під час служби людина не може встояти на місці,
може почати безперервно позіхати.
4. Повне нерозуміння і роздратування від того, що
відбувається на Службі Божій.
5. Відраза (від запаморочення до втрати свідомості) до
запахів ладану та кадила.
6. Відчуття, що ви сьогодні помрете, панічний страх,
жахи в сновидіннях, відчуття присутності когось
невидимого поряд, бачення чогось, або когось не-
видимого боковим зором.
7. Утомлюваність, поганий сон або втрата сну, безсил-
ля, неконтрольована втрата ваги тіла, неконтрольо-
ване пристрасне бажання чогось або когось, чуття
голосу або голосів.
8. Різке збільшення кількості споживання м’яса, молока,
хмільного, швидке набирання ваги за короткий час.
-114-9. Надмірна підозрілість, дратівливість, злість, лють,
ненависть, бажання вбити.
10. Відчуття дії незрозумілих постійних вібрацій,
переслідування, інших зовнішніх або внутрішніх
незрозумілих впливів.
11. Запаморочення в голові і втрата свідомості під час
Служби Божої, можливі судоми, конвульсії, рвота,
неконтрольовані сквернослів’я або виття, печіння в
тілі, в мозку, часткова або повна одержимість.
12. Нав’язливі думки про самогубство і чітке розуміння,
як це можливо реалізувати.
13. Випадки смертельної небезпеки, різноманітних
аварій, раптової втрати здоров’я, каліцтво, перед-
часна смерть рідних і близьких, особливо, якщо
ці випадки мають між собою невеликий проміжок
часу.
Коли дорослі люди не хочуть, чи не можуть усвідомити
своєї гріховності перед Богом, і не каються, або роблять
це не щиро, тоді тягар родових гріхів падає на тих, кого
ці люди люблять найбільше — на їхніх дітей.
Ознаками присутності нечистої сили біля дітей є:
1. Поганий сон, безсоння, плач чи крики під час сну.
2. Розповіді дітей, що під час сну і наяву біля них
перебуває хтось або щось (подібне до ворона, вовка,
темної чи зеленої людиноподібної істоти від півметра
до двох з половиною метрів), яке просто мовчить,
або хоче з ними потоваришувати, або заставляє їх
вимовляти ім’я лукавого і сквернословити.
3. В будь-якому випадку, дії цих сутностей викли-
кають в дитячій душі панічний страх, крик, страх
темноти, неутримання сечі, неадекватну шкідли-
вість — напісювання і накакування у взуття і на
одежу дорослих, злобливе кусання, побиття і до-
рослих, і дітей та інші незрозумілі і неадекватні дії.
-115-Перевірити це можливо також, коли священик з молит-
вою підносить хрест до сплячого немовляти, чи старшої
дитини декілька разів і якщо кожен раз спляча дитина
на це реагує, то можна впевнено стверджувати, що на
дитину впливають лукаві сили і їй терміново необхідний
духовний захист. Такі діти дуже кричать і плачуть коли
їх підносять, або підводять до Святого Причастя, окро-
плюють святою водою, єлеєпомазують, або коли до них
підходить священик.
Викидиші, народження мертвих дітей або калік,
безпліддя, або каліцтво чи смерть неповнолітніх дітей
є серйозною підставою замислитися сім’ї над своїми
відносинами і способом життя.
У залежності від наявних ознак необхідно порадитись зі
своїм священиком і визначити, які першочергові зміни
внести в своє життя, щоб захиститися від впливу лука-
вих сил.
-116-3

Захист
При визначенні священиком наявних ознак
присутності біля Вас лукавих сил необхідно
терміново вчинити такі дії:
1. Обов’язково виконати всі дії, описані у першому
розділі.
2. Звертаємось до членів своєї родини і тих людей, які
Вас люблять і поважають з проханням посповідатися
і причаститися найближчим часом, а також, щоб ко-
жен з них особисто замовив у трьох і більше право-
славних монастирях сорок літургій за Ваше, своє, і
своїх рідних здоров’я.
3. Особисто замовляємо сорок заупокійних літургій за
своїх померлих рідних.
4. Обов’язково кожного дня сердечно вичитуємо
ранішні (стор.353) і вечірні молитви (стор.366).
5. Обов’язково кожного дня читаємо перед іконами і з
запаленими церковними свічками Євангеліє.
6. Читаємо Псалтир.
7. Зі згоди своїх рідних добавляємо в їжу Святу воду і
єлей (освячена в церкві олія).
8. Обов’язково перед їжею і після читаємо відповідні
молитви (стор.381).
9. Просимо подумки і особисто прощення у всіх кого
образили, вдарили, обікрали, вбили.
10. Прощаємо всіх, без винятку, хто образив нас.
11. Просимо благословення у священика на суворий
піст (без м’яса, риби, молочних продуктів, яєць,
хмільного, утримуємось від тілесних задоволень).
Хворі люди обов’язково радяться з лікарями, в чому
вони себе можуть обмежити.
12. Вивчаємо на пам’ять Символ Православної Віри
(стор.356) з розумінням і прийняттям кожного
слова.
13. Вивчаємо на пам’ять 50 (стор.355) і 90 псалми
(стор.381).
14. Обов’язково звертаємось до священика з прохан-
ням дати благословення на виконання постійних
обов’язків при церкві.
15. До всіх без винятку ставимось з любов’ю і повагою.
Якщо бачимо зло і несправедливість до себе, або
інших людей, молимось до Господа, щоб Він змило-
сердився над цими людьми і дарував їхнім серцям
любов до всіх створінь Божих і розуміння свого зем-
ного духовного шляху.
16. Кожен день, крім днів церковних свят, б’ємо земні по-
клони, читаючи молитву Єфрема Сиріна (стор.365),
або інші покаянні молитви.
17. Відвідуємо Святі місця на Україні і в Світі і
поклоняємось Православним Святиням, прикла-
даємось до Святих Мощей і Чудотворних Ікон.
18. Протягом дня безперервно читаємо про себе молит-
ви, прославляємо Господа, не даючи лукавим дум-
кам заволодіти нами.
19. Якщо не вдалося утриматись і Ви протягом дня на ко-
гось розізлились, чи якимось іншим чином допустили
до себе гріховну дію (словом, ділом чи думкою), при
усвідомленні скоєного гріха подумки звертаємось до
Господа з щиросердним покаянням і вибаченнями
перед цією людиною, якщо це можливо.
20. Якщо Вам стає дуже погано, треба усамітнитись і,
стоячи на колінах та відкинувши всі суєтні думки,
звернутися до Бога Отця, Вседержителя, до Сина
Божого Ісуса Христа, до Святого Духа — Троїці
Єдиносущної і Нероздільної, до Матінки Божої,
Сил Небесних, Ангела-Охоронителя, до Святих
Апостолів, Мучеників і всіх Святих з молитвами про
допомогу. Було б добре зайти в найближчу Церкву
помолитися. Зверніться до свого Духівника.
21. При великій тілесній немочі, втраті свідомості
обов’язково викликаємо медичну допомогу.
22. В усіх випадках кваліфіковане офіційне медичне
обстеження і лікування обов’язкове.
23. З благословення Духівника, після медичного обсте-
ження і медичного лікування, бажано пройти обряд
єлеєпомазання (соборування) по чину православної
Церкви

(14.Чи хто з вас занедужає, нехай покличе пресвіте-
рів Церкви і нехай помоляться над ним, помазав-
ши його оливою в ім’я Господнє. 15. І молитва віри
зцілить недужого і підведе його Господь; і якщо він
гріхи вчинив, простяться йому. Як. 5: 14-15).
24. Займіться справами милосердя. Виділіть час на
допомогу бідним, немічним, бездомним, сиро-
там, прийміть пряму участь у будівництві і ремонті
Храмів, монастирів. Самі направляйте духовно
сплячих і заблудлих до Господа.
Браття!
Якщо хтось із вас відхилиться від істини і хтось
наверне його, нехай той знає, що хто звернув
грішника з облудної путі, спасе душу від смерті
і покриє безліч гріхів.
(Як. 5: 20)

4

Порядок підготовки
духовно хворих людей
до чину послідування
вигнання нечистих духів
По Требнику Митрополита
Петра Могили Видання Києво-
Печерської друкарні 1646 року
Перед початком виконання дій, викладнених ниж-
че в цьому розділі, необхідно переконатися, що
хвороба людини є саме духовною, а не медич-
ною. Тобто, при дослідженні природи цієї хвороби ма-
ють бути використані всі можливості традиційної ме-
дицини, як для діагностування, так і для її лікування.
Результат таких досліджень бажано підтвердити належ-
ними медичними документами. Крім того, духовно хво-
рий має виконати всі рекомендації щодо захисту від лу-
кавих сил, які викладені в попередніх трьох розділах.
Священик і хворий мають чітко розуміти духовні при-
чини виникнення хвороби і докладати всіх зусиль до їх
усунення. Без розуміння причин хвороби подальші дії
робити не потрібно.
Готуючись до чину послідування вигнання нечистих
духів хвора людина має:
1. Бути хрещена.
2. Мати щире бажання позбавитися своєї хвороби і
сильно просити про це Бога.
3. Відректися від думки, що і з нечистими духами
всередині можна якось жити. Не вступати з ними ні
в які розмови, не погоджуватися ні на які їх угоди і
прохання і не робити їм ніяких подарунків.
4. Знати на пам’ять Символ Віри (стор.356). Розуміти
та підтримувати кожне слово.
5. Розуміти, що зцілення від одержимості нечистою си-
лою можливе тільки шляхом усвідомленого конкрет-
ного покаяння у своїх гріхах і відмолювання родово-
го гріха.
6. Прочитати “Митарства блаженної Феодори Царьго-
родської” (стор.125). Знати кожне з двадцяти ми-
тарств та приміряти їх на своє власне життя — це
перший крок на шляху покаяння.
7. Скласти список людей, на яких ображалась від семи
років до сьогодні — і простити їм. Не має бути нічого,
чого вона б не простила.
8. Скласти список людей, кого образила словом, ділом
чи думкою від 7 років до сьогодні — і щиро попро-
сити прощення у їхніх душ подумки або особисто.
9. Скласти список усієї магії, яку практикувала за жит-
тя (чорну або білу) жартома чи серйозно, та всіх
людей, які робили це разом з нею: читання магічних
книг, будь-яке гадання, звернення до будь-якого
виду екстрасенсів, магів, колдунів, відьом, “бабусь”,
“цілителів” — і відріктись від всієї магії і від зв’язку з
людьми, що її практикують.
10. Скласти список своїх блудних гріхів та покаятись
перед Богом та душами людей, яких спокушала.
Окремо в цей самий список записати блудний гріх
подумки. (А Я вам кажу, що кожен, хто на жінку
подивиться із пожадливістю, той уже вчинив із нею
перелюб у серці своїм Мт. 5:28). Повінчатися зі
своєю дружиною/чоловіком, оскільки статеве життя
без вінчання — так само блудний гріх, навіть якщо
чоловік і жінка розписані в ЗАГСі.
11. Згадати, чи були у неї випадки перехрещування,
повторного хрещення, відречення від хрещення,
покладання зі згоди хворої людини рук на неї з чи-
танням заклинань чи інших текстів — і слізно по-
каятись у відреченні від Христа. Над такою люди-
ною священик має прочитати спеціальні молитви по
Чину “како приимати к православной вере приходя-
щих, иже николиже быша правовернии, но измлада
воспитани быша во ереси, крещение же истинное
имущих, во имя Отца и Сына, Святого Духа, прочия
же святые тайны и обычаи церковныя отметавших,
и другие мнения противныя церкви православной
содержавших” (Требник, ч.3, видання Київської
митрополії Українскої православної церкви, 2005;
за благословінням Блаженнійшого Митрополита
Київського і всієї України Володимира).
12. Згадати всі випадки, коли вона відрікалась від своїх
рідних, або вони відрікались від неї — і покаятись.
13. Згадати всі випадки, коли вона проклинала себе,
своїх рідних чи інших людей — і покаятись.
14. Згадати випадки, коли відрікалась від Бога, зверта-
лась до сатани, інших лукавих сил чи язичницьких
богів за допомогою — і покаятись у служінні ідолам.
15. Згадати всі випадки, коли її проклинали рідні, друзі,
сусіди, інші люди — і простивши, з любов’ю за них
помолитись.
16. Виконувати всі благословення священика. Підготов-
ка людини до чину вигнання має продовжуватися
40 днів. У цей час людина має поститися, моли-
тися, якнайчастіше відвідувати церковні служби,
сповідатися, причащатися, читати Євангеліє.
17. З благословення священика дотримуватися суворо-
го посту з моменту початку підготовки до чину “виг-
нання”: пити тільки святу воду і їсти просфори або
чорний хліб. Якщо здоров’я людини не дозволяє цьо-
го зробити, то необхідно виконати всі рекомендації
лікаря, який її лікує, і накласти на себе розумні об-
меження в їжі і в усіх задоволеннях.
18. Розуміти, що одержимість нечистими духами — це
не тільки її проблема, але, найперше, всього її роду.
19. З благословення священика зібрати (бажано в
церкві) всіх своїх близьких і дальніх родичів для
духовної розмови зі священиком. Священик має
донести до них, що їхній хворий родич страждає
за гріхи всього їх роду. Одержима людина духов-
но найсильніша у своєму роду, тому її рідні ма-
ють розуміти, що якщо ця людина помре чи зійде
з розуму (тобто не витримає свого тягаря), то на-
ступним захворіє хтось із них. Тому їм необхідно
посповідатися, причаститися, і разом з хворою лю-
диною почати 40-денний піст і читання Євангелія.
20. Усвідомити разом зі своїми рідними, що подальше
життя можливе для них тільки в молитві, покаянні і
любові до Бога.
21. Добровільно і акуратно виконувати всі благосло-
вення священика. Якщо щось викликає роздрату-
вання або незгоду і порозуміння не відбудеться,
тоді підготовку до чину “вигнання” необхідно при-
пинити і людина має шукати собі іншого духовного
помічника.
22. Особисто або по телефону спілкуватися зі священи-
ком кожен день.
23. Не мати жодних матеріальних, чуттєвих чи інших
мирських відносин зі священиком, все має робитися
“Во Славу Божу”. Якщо священик чимось спокусив-
ся і чогось забажав, хоча би подумки, від хворої лю-
дини — він має відмовитись від підготовки та про-
ведення чину “вигнання”.
24. Мати чітке відчуття взаємоповаги, духовної любові
і довіри між нею і священиком. Якщо цього нема,
підготовку слід припинити.
25. Усвідомлювати, що все відбувається по Волі Божій
і священик є тільки духовним помічником на шляху
зцілення і спасіння душі.
Священик повинен мати благословення свого духівника
та правлячого єпископа на проведення чину “вигнан-
ня”. Він має готуватись до нього так, як про це напи-
сано в рекомендаціях до цього чину в требнику ми-
трополита Петра Могили, виданого за благословінням
Блаженнішого Володимира, Митрополита Київського
і всієї України (м.Харків, Фоліо, 2007; Інформ.-видав.
центр Української Православної Церкви 1996; 3-є вид.
2007; Т.ІІІ. Соследованіе молебное об избавленіи неду-
гующа от обуреванїа и насилїа духов нечисты, и млитвы
заклинательная техжде лукавыхъ духовъ, стор. 308).
Якщо все робити як треба, то дуже часто Господь зцілює
людину раніше 40 днів — за 3-4 тижні та без прове-
дення чину “вигнання”. Практичний досвід показує, що
щире усвідомлення своїх гріхів, слізне покаяння в них
на сповіді перед Богом, особиста молитва і піст, піст і
молитва до Бога рідних та близьких, і їхня любов до
хворого дають змогу практично у всіх випадках досяг-
ти позитивного результату без застосування чину “виг-
нання”.
Бог безмежно любить нас і, якщо ми щиро
каємось, завжди прощає, бо ми ж діти Його.
Слава Богу за все!
Амінь.